
Paikka: Stadin ammattiopisto, lähihoitajakoulutus
Opettaja: Miia Bröngvist
Havainnoitava ryhmä koostui 20:stä lähihoitajaopiskelijasta,
jotka opiskelivat kolmatta vuotta Stadin ammattiopistossa. Opiskelijat olivat
suuntautuneet ammattiopinnoissaan lapsiin ja nuoriin. Opetus-sessio koostui
kolmesta oppitunnista. Ensimmäiset kaksi oppituntia käytettiin edellispäivänä
tehtyjen ryhmätöiden purkuun. Ryhmätöiden aiheet koskivat sosiaali- ja
terveysalalla toimivien työntekijöiden erilaisia työmenetelmiä. Ryhmä oli
jaettu ks. työmenetelmien mukaan viiteen pienryhmään. Käsiteltävät aiheet
olivat: 1. Ratkaisukeskeisyys ja voimaantuminen, 2. Läheisneuvonpito, 3.
Verkostotyö, 4. Vertaistuki, 5. Perhetyö lähihoitajan työssä.
Opetusmenetelmät:
Opetus sisälsi selkeitä konstruktiivisen opetusmenetelmän piirteitä. Opettaja
kartoitti jokaista ryhmätyön purkua ennen opiskelijoiden aikaisempaa tietämystä
aiheesta. Ryhmien esitysten jälkeen opettaja palasi ryhmätyön teemaan ja toi
lisäkysymysten ja teorian kautta lisää sisältöä aiheeseen. Opiskelijat olivat
perehtyneet aiheisiin pieryhmätyöskentelyn avulla ja opiskelijoiden ryhmätöiden
työstämisessä näkyi erilaisten opiskelu- ja esitystekniikoiden käyttö kuten
mindmap-, poster- ja power-point esityksen hyödyntäminen. 
Vuorovaikutus:
Opettajalla oli hyvät vuorovaikutustaidot ryhmän kanssa ja opetuksessa näkyi
dialogisuus. Opettaja sai opiskelijat innostumaan aiheesta tuomalla käytännön
esimerkkejä sekä omakohtaisia kokemuksia lastensuojelun parissa työskentelystä,
minkä kautta ryhmätöiden teemat avautuivat opiskelijoille paremmin. 
Opiskelijoiden
aktiivisuus ja työrauha: Opiskelijat osallistuivat ryhmätöiden esittelyyn ja
osa opiskelijoista osallistui opetukseen erityisen aktiivisesti. Luokassa oli hyvä
työrauha, jokaisen ryhmän esitykset kuunneltiin ja opiskelijat esittivät
lisäkysymyksiä sekä omia näkemyksiä aiheesta. Opettajalla oli mahdollisuus
ryhmätöiden esitysten aikana seurata opiskelijoiden aktiivisuutta ja oppimista.
Yhteistoiminnallisuus:
Jokainen opiskelija osallistui ryhmätyön esittelyyn ja osa opiskelijoista
osasi  soveltaa teorian rinnalle omia
käytännön kokemuksia. Omaa tietoa ja taitoa osattiin tuolloin hyödyntää ja jakaa
myös opiskelukavereille.
Viimeisellä tunnin aiheena oli lapsiperheiden
kotipalvelu-työhön liittyvä palveluohjaus. Ryhmä jaettiin pienryhmiin ja
opettaja käytti case-menetelmää aiheen alustukseen. Case-tarinassa
opiskelijoille kerrottiin Miettisen perheessä, jolla oli runsaasti erilaisia
haasteita, joihin kotipalvelutyöntekijöiden tulisi tarttua. Tarinan pohjalta
kukin ryhmän tuli pohtia yhtä seuraavista aiheista:
1. Arjen hoito ja perushoito
2. Vanhemmuuden ja kasvatuksen tukeminen
3. Perheen palvelut
4. Perheen toimeentulo ja talous
Opettaja antoi ryhmätöiden tueksi lähdekirjallisuutta ja
nettilinkkejä aiheisiin. Tehtäväksianto oli selkeä ja tunnit päätteeksi
opiskelijat käyttivät aikansa lähteiden löytämiseen ja ryhmätyön suunnitteluun.
Tästä opetushavainnoinnista jäin ennen kaikkea pohtimaan
sitä, kuinka valtava merkitys opettajan positiivisella ja innostavalla
asenteella on ryhmädynamiikan ja oppimisen kannalta. Myös hyvä dialogi opettajan
ja opiskelijoiden välillä on erityisen tärkeää hyvän opiskelumotivaation
kannalta. 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti