maanantai 3. lokakuuta 2016

OPETUSHAVAINNOINTI II


Paikka: Stadin ammattiopisto, lähihoitajakoulutus
Opettaja: Miia Bröngvist

Havainnoitava ryhmä koostui 20:stä lähihoitajaopiskelijasta, jotka opiskelivat kolmatta vuotta Stadin ammattiopistossa. Opiskelijat olivat suuntautuneet ammattiopinnoissaan lapsiin ja nuoriin. Opetus-sessio koostui kolmesta oppitunnista. Ensimmäiset kaksi oppituntia käytettiin edellispäivänä tehtyjen ryhmätöiden purkuun. Ryhmätöiden aiheet koskivat sosiaali- ja terveysalalla toimivien työntekijöiden erilaisia työmenetelmiä. Ryhmä oli jaettu ks. työmenetelmien mukaan viiteen pienryhmään. Käsiteltävät aiheet olivat: 1. Ratkaisukeskeisyys ja voimaantuminen, 2. Läheisneuvonpito, 3. Verkostotyö, 4. Vertaistuki, 5. Perhetyö lähihoitajan työssä.

Opetusmenetelmät: Opetus sisälsi selkeitä konstruktiivisen opetusmenetelmän piirteitä. Opettaja kartoitti jokaista ryhmätyön purkua ennen opiskelijoiden aikaisempaa tietämystä aiheesta. Ryhmien esitysten jälkeen opettaja palasi ryhmätyön teemaan ja toi lisäkysymysten ja teorian kautta lisää sisältöä aiheeseen. Opiskelijat olivat perehtyneet aiheisiin pieryhmätyöskentelyn avulla ja opiskelijoiden ryhmätöiden työstämisessä näkyi erilaisten opiskelu- ja esitystekniikoiden käyttö kuten mindmap-, poster- ja power-point esityksen hyödyntäminen.

Vuorovaikutus: Opettajalla oli hyvät vuorovaikutustaidot ryhmän kanssa ja opetuksessa näkyi dialogisuus. Opettaja sai opiskelijat innostumaan aiheesta tuomalla käytännön esimerkkejä sekä omakohtaisia kokemuksia lastensuojelun parissa työskentelystä, minkä kautta ryhmätöiden teemat avautuivat opiskelijoille paremmin.

Opiskelijoiden aktiivisuus ja työrauha: Opiskelijat osallistuivat ryhmätöiden esittelyyn ja osa opiskelijoista osallistui opetukseen erityisen aktiivisesti. Luokassa oli hyvä työrauha, jokaisen ryhmän esitykset kuunneltiin ja opiskelijat esittivät lisäkysymyksiä sekä omia näkemyksiä aiheesta. Opettajalla oli mahdollisuus ryhmätöiden esitysten aikana seurata opiskelijoiden aktiivisuutta ja oppimista.

Yhteistoiminnallisuus: Jokainen opiskelija osallistui ryhmätyön esittelyyn ja osa opiskelijoista osasi  soveltaa teorian rinnalle omia käytännön kokemuksia. Omaa tietoa ja taitoa osattiin tuolloin hyödyntää ja jakaa myös opiskelukavereille.

Viimeisellä tunnin aiheena oli lapsiperheiden kotipalvelu-työhön liittyvä palveluohjaus. Ryhmä jaettiin pienryhmiin ja opettaja käytti case-menetelmää aiheen alustukseen. Case-tarinassa opiskelijoille kerrottiin Miettisen perheessä, jolla oli runsaasti erilaisia haasteita, joihin kotipalvelutyöntekijöiden tulisi tarttua. Tarinan pohjalta kukin ryhmän tuli pohtia yhtä seuraavista aiheista:

1. Arjen hoito ja perushoito
2. Vanhemmuuden ja kasvatuksen tukeminen
3. Perheen palvelut
4. Perheen toimeentulo ja talous

Opettaja antoi ryhmätöiden tueksi lähdekirjallisuutta ja nettilinkkejä aiheisiin. Tehtäväksianto oli selkeä ja tunnit päätteeksi opiskelijat käyttivät aikansa lähteiden löytämiseen ja ryhmätyön suunnitteluun.


Tästä opetushavainnoinnista jäin ennen kaikkea pohtimaan sitä, kuinka valtava merkitys opettajan positiivisella ja innostavalla asenteella on ryhmädynamiikan ja oppimisen kannalta. Myös hyvä dialogi opettajan ja opiskelijoiden välillä on erityisen tärkeää hyvän opiskelumotivaation kannalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti