Helsingin Diakoniaopisto
Sote-koulutus
Opettajat: 
Anne-Mari
Hämäläinen
Sanna
Olaru
Opinto-ohjaaja:
Tänään
minulla oli todella mielenkiintoinen ja innostava opetushavainnointipäivä.
Pääsin seuraamaan HDO:lle maahanmuuttajille suunnatun Sote-koulutuksen alkukartoitusjaksoa.
Koin havainnointipäivän erityisen hyödyllisenä, koska tulen tekemään
opetusharjoitteluni kyseisen Sote-koulutuksen parissa Tammi-Helmikuussa. Työvoimapoliittinen Sote-koulutus alkaa tosiaan siitä, että työvoimatoimiston
kanssa yhteistyössä valitut hakijat käyvät 3 viikkoa kestävän alkukartoitusjakson.
Hakijoista noin puolet pääsevät Joulukuussa jatkamaan 195 päivää
kestävään sote-koulutukseen.
Luennon aloitus ja
lopetus
Opettaja
kertoi opiskelijoille tunnin aluksi päivän aiheet ja tavoitteet, joita olivat 1.
Sote-koulutuksen sisältö, 2. Suomalaiseen koulutusjärjestelmään tutustuminen
sekä 3. Sosiaali- ja terveysalan tutkintoihin ja -koulutuksiin tutustuminen. Me opetusharjoittelijat ja kartoitusjaksolla olevat opiskelijat esittäydyimme toisillemme. Päivän päätteeksi kerrattiin päivän pääteemana olevan sote-koulutuksen rakenne
ja varmisteltiin, että opiskelijat olivat ymmärtäneet keskeisimmät asiat.
Lopuksi opettaja kävi opiskelijoiden kanssa läpi seuraavan päivän
tuntisisällöt.            
Opetuksen sisältö, opetusmenetelmät
ja opetusvälineiden käyttö
Havainnointipäivänä
oli paikalla 25 opiskelijaa, kaksi opettajaa sekä ensimmäisellä tunnilla
opinto-ohjaaja. Päivän pääteemana oli avata Sote-koulutuksen sisältöä
kartoitusjaksolla oleville maahanmuuttaja-opiskelijoille. Lisäksi päivän aikana
avattiin lyhyesti suomalaista koulutusjärjestelmää, lähihoitajatutkinnon,
hoiva-avustajakoulutuksen sekä Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan
ohjauksen ammattitutkinnon (Kaito) sisältöjä. 
S2-opetuksen
tapaan näilläkin tunneilla korostui selkosuomen käyttö, koulutussanaston
avaaminen, videokuvan sekä ”asiantuntijavierailun” hyödyntäminen opetuksessa. Sote-koulutuksessa
suositaan yleensä runsaasti toiminnallisia opetusmenetelmiä, mutta
havainnointipäivän anti oli aiheen ”teoriapitoisuuden” vuoksi hyvin opettaja-
ja luentokeskeinen. 
Opiskelijat
puhkesivatkin kukkaan siinä vaiheessa, kun luokkaan tuli vierailulle kolme
maahanmuuttajataustaista sote-opiskelijaa, jotka olivat aloittaneet opintonsa
edellisenä keväänä. Vanhat sote-opiskelijat kertoivat sote-alan koulutuskokemuksistaan
ja kartoitusjaksolla olevat opiskelijat kyselivät heiltä hyvin aktiivisesti
koulutukseen liittyviä kysymyksiä. Oli hieno huomata, kuinka opiskelijoiden hyvä
dialogi vei keskustelua eteenpäin vaikka opiskelijoiden kotikieli ei ollut
suomi. Tämä oli jälleen kerran hyvä osoitus siitä, millainen voima tutortoiminnalla
sekä mentoroinnilla voi olla opintonsa aloittaneiden opiskelijoiden
näkökulmasta. 
LIITE:
Tutoropas: https://issuu.com/pivito/docs/tutoropas
Opettajat
ja opinto-ohjaaja hallitsivat opetettavan aiheen sisällön hyvin. Havainnointipäivän
sisältö oli todennäköisesti usealle opiskelijalle melko monimutkainen, koska
asiasisältöä oli paljon ja se sisälsi paljon koulutukseen liittyviä vieraita termejä
ja sanastoa. Päivän sisällöstä olisi voinut kenties karsia pois suomaiseen
koulutusjärjestelmään tutustumisen, jonka olisi voinut käydä läpi jollakin
toisella tunnilla. Opetuksen tukena käytettiin selkeitä ammattia kuvaavia
videoita sekä sote-koulutusta kuvaavaa aikajanaa.  Sekä valtavasti toistoja varmistaakseen sen,
että opiskelijat olivat ymmärtäneet Sote-koulutuksen rakenteen ja sisällön. Monella
sote-koulutukseen tulevalla maahanmuuttajaopiskelijalla on käsitys, että 195
opiskelupäivää kestävässä työvoimapoliittisessa koulutuksessa suoritetaan koko
lähihoitajatutkinto. Faktahan on, että Sote-koulutuksessa suoritetaan sosiaali-
ja terveysalan perustutkintoon liittyvät kaksi tutkinnon osaa viidestä. Tämä
asia käydään huolellisesti läpi jo työvoimatoimistossa koulutukseen
hakuvaiheessa, mutta silti asia saatetaan ymmärtää väärin. Tässä taas hyvä
käytännön esimerkki siitä, millaisia haasteita ja väärinymmärryksiä
maahanmuuttajat kokevat silloin, kun suomalainen koulutusjärjestelmä on vielä
vieras ja oman äidinkielen ollessa joku muu kuin suomi. 
Samanaikaisopettajuus
Sote-koulutuksessa
hyödynnetään samanaikaisopetusta, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaksi ammatillista
opettajaa työskentelee samassa luokassa yhteisten opiskelijoiden parissa. Maahanmuuttajaopiskelijat tarvitsevat
lähtökohtaisesti enemmän ohjausta jo pelkästään puutteellisen kielitaidon sekä
monen kohdalla vähäisen koulutustaustan vuoksi. Opetus nähdäänkin
samanaikaisopetuksen näkökulmasta koulun yhteisenä tehtävänä, jolloin myös vastuu
opiskelijoista on yhteinen. Samanaikaisopetus merkitsee perinteisen opettajan
roolin rikkoutumista ja se on upea tapa hyödyntää tiimityön lisäksi jokaisen
opettajan henkilökohtaista erityisosaamista. Samanaikaisopettajuus vaatii
opettajilta erityisen hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, suunnitelmallisuutta
ja organisointikykyä, joten mielestäni se voi olla parhaassa tapauksessa
opetusta rikastuttava voimavara ja pahimmassa tapauksessa painajainen.
Vuorovaikutustaidot ja
opiskelijoiden osallistuminen tunnilla
Sote-koulutuksen
opettajilla ja opinto-ohjaajalla oli luontevat ja sujuvat vuorovaikutustaidot
opiskelijoiden kanssa. Tämä näkyi heidän tavasta kohdata opiskelijat
lämminhenkisesti ja kunnioittavasti. Opettajien arvostavasta tavasta
kommunikoida heijastui mielestäni se, että opettajat tiedostavat jo tässä
vaiheessa sen kuinka paljon opiskelijoilla on aikaisempaa osaamista ja taitoja.
Opittua teoriaa peilattiin pitkin päivää opiskelijoiden aikaisempaan osaamiseen
joko työ-, opiskelu- tai elämänkokemuksen kautta. Osa opiskelijoista osasikin
selvästi hahmottaa teoriaa omien kokemusten kautta. 
Maahanmuuttajien
ohjaamisessa korostuvat suullisen ja kirjallisen ilmaisun selkeys. Sote-opettajat
hallitsivat selkosuomen käyttämisen erityisen hyvin, mikä madalsi myös
opiskelijoiden kynnystä kommunikoida suomen kielellä. Opetuksessa oli selkeä ja
johdonmukainen rakenne ja opettajat painottivat päivän aikana tiettyjä
asiasanoja.  Hyvää vuorovaikutusta
ylläpitävää vireystasoa pidettiin hyvin yllä ryhmäkeskustelun, videoiden ja
riittävien taukojen avulla. Opiskelijat keskittyivät hyvin teoriapitoiseen
päivään yllättävän hyvin ja osa opiskelijoita kyselivät aktiivisesti aiheeseen
liittyviä kysymyksiä. 
Selkokielestä: http://selkokeskus.fi/selkokieli/
Arvioinnista
Opettajat
kyselivät tarkentavia kysymyksiä ja arvioivat tätä kautta sitä, kuinka hyvin
opiskelijat olivat ymmärtäneet opetetut asiat. Itseäni jäi kovasti
mietityttämään arviointiin liittyvät asiat: Kuinka oppilaskohtaisesti opettaja
pystyy arvioimaan, että kuinka hyvin kukin on ymmärtänyt päivän keskeismmät asiat? Erityisesti mietin niitä opiskelijoita, jotka istuivat hiljaa tai
esittivät kysymyksiä juuri hetki sitten selitetystä asiasta, mikä kertoi kenties siitä,
että asiaa ei oltu ymmärretty lainkaan. Monipuolisten arviointimenetelmien
käyttö ja jatkuva kehittäminen onkin varmasti se suuri haaste tässä
koulutuksessa. 
Havainnointipäivän
opetuksellinen anti toi selkeästi esille sen, millaisia erityistaitoja
ammatillinen opettaja tarvitsee maahanmuuttaopiskelijoiden uraohjauksessa: Erityistaitoina
mainittakoon kielitietoinen ohjaus, selkosuomen käyttö,
kulttuurisensitiivisyys, moniammatillinen ohjaus, sosiodynaaminen ohjaus sekä se
kaikista tärkein: Maahanmuuttajan osaamisen tunnistaminen. Maahanmuuttaja-aikuisopiskelijalla on varmasti paljon osaamista, mutta sen näkyväksi tekemiseen tarvitaan ammatillista
osaamista, kielitietoisia keinoja ja -välineitä. Sote-koulutuksen
osaamiskartoitusjakson tavoite onkin tehdä opiskelijan osaaminen näkyväksi niin
opiskelijalle itselleen kuin myös heitä opettaville opettajille. Seuraavassa blogikirjoituksessa
tulen avaamaan lisää kartoitusjakson sisältöä, tavoitteita sekä itse
Sote-koulutuksen sisältöä. Tämän kautta pääsen sujuvasti aiheeseen
maahanmuuttajaopiskelijan osaamisen tunnistaminen sekä aikuisopiskelun
henkilökohtaistaminen, jotka ovat kaiken lähtökohtana maahanmuuttajien
uraohjaukselle. 
*** Lue lisää Sote-koulutuksesta ja maahanmuuttajaopiskelijoiden
osaamiskartoituksesta seuraavassa blogikirjoituksessani ***

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti