torstai 27. lokakuuta 2016

Mikä ihmeen sote-koulutus??




Täältä tullaan Sote! 

Pääsen tekemään  tammikuussa opiskelukaverini kanssa (Iso peukku samanaikaisopettajuudelle!) opetusharjoittelun HDO:lla maahanmuuttajien sote-koulutuksen parissa. Tässä kuvailua siitä, että mikä ihmeen sote-koulutus. 

Sote-koulutus eli sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelma, on työvoimapolittiinen koulutus, joka on tarkoitettu aikuisille B1.1 kielitason saavuttaneille maahanmuuttajille, joilla on alhainen koulutustaso ja jotka ovat toiminnallaan osoittaneet kiinnostusta sosiaali- ja terveysalalle.

Sote-koulutus alkaa alkukartoitusjaksolla (kts. blogi aiheesta), joka kestää kolme viikkoa. Alkukartoitukseen valitaan 120 hakijaa/ vuosi. Alkukartoituksesta valitaan jatkamaan 60 opiskelijaa sote-koulutukseen, jonka kesto voi olla yksilöllinen perustuen henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan. Ei valituksi tulleille tehdään myös yksilölliset koulutukseen tai työllistymiseen liittyvät jatkosuunnitelmat. Turhan yleisenä luulona on, että sote koulutus on sama asia kuin  sosiaali- ja terveysalan perustutkinto. Sote-koulutuksessa suoritetaan kyllä kaksi lähihoitajatutkintoon kuuluvaa tutkinnon osaa, lähihoitajatutkinnossa 

Opetuksen lähtökohtana ovat opiskelijan kielitaito sekä hänen palvelujärjestelmään liittyvät kokemukset ja muu osaaminen. Oppimisprosessi rakentuu työelämälähtöisesti. Siinä vuorottelevat työtehtäviin perustuva työssäoppiminen, teoriaopinnot, seminaarit, joissa yhdistetään työtehtävät opittuun teoriaan hyödyntäen opiskelijan toiminnallista suomen kieltä.

Koulutuksen pedagoginen filosofia perustuu pragmatismiin. Pragmatismin mukaan ihminen oppii toiminnassa. Toiminnassa opiskelija havaitsee ja kohtaa tilanteita, joiden selvittämiseksi hän joutuu ratkaisemaan ongelmia, harkitsemaan ja miettimään sekä hankkimaan tietoa. Toiminnan jälkeen opiskelija pohtii toimintansa tulosta ja arvioi tehtyjä ratkaisuja. Näin opiskelijalle syntyy oma käyttöteoria ja osaaminen. Työllistymisen edistämiseksi on rakennettu oppimisprosessi, joka perustuu työelämän kanssa luotuihin työtehtäviin. Työtehtävät yhdistetään koulutustarjottimella oleviin opintokokonaisuuksiin niin, että opiskelijan tieto karttuu ja osaaminen voidaan koulutuksen aikana tunnustaa (tutkinnon osan suoritus).

Sote-koulutuksen tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on antaa maahanmuuttajalle riittävät taidot suoriutua erilaisista sosiaali- ja terveysalaan liittyvistä työtehtävistä ja hankkia koulutuksen aikana osa-tutkinnon/tutkintoja. Opiskelijalle rakennetaan koulutuksen aikana polku työelämään, josta käsin hän voi työllistyä tai jatkaa koulutustaan oppisopimuksella tai hänelle tarjotaan mahdollisuus jatkaa koulutustaan omaehtoisena koulutuksena.

Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ja oppii ilmaisemaan sen muille. Opiskelija orientoituu sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmään, sen eri ammattiryhmiin, ammattitaitovaatimuksiin, toimenkuviin ja koulutusrakenteeseen. Hän oppii kommunikointitilanteissa tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kulttuurisia erityispiirteitä sekä oppii kytkemään niitä sosiaali- ja terveysalan ammattitaitovaatimuksiin ja oppii toimimaan työtiimin aktiivisena jäsenenä.

Opiskelija oppii koulutuksen kautta aktiivisesti kehittämään omaa osaamistaan. Tavoitteena on, että hän henkilökohtaisen ohjauksen avulla kykenee valitsemaan koulutustarjottimella olevista opintokokonaisuuksista hänen osaamiselleen, taidoilleen ja elämäntilanteeseen optimaalisimman vaihtoehdon. Hän oppii myös liittämään opintokokonaisuuksien sisältöä tarjolla oleviin työtehtäviin ja näkemään niiden tuomia mahdollisuuksia ja polkuja työhön ja ammattiin. Suunnitelmasta, joka tukee hänen kasvuaan ja kehittymistään luodaan hänen kanssaan henkilökohtainen oppimissuunnitelma (HOPS).




Koulutuksen sisältö

Sote-Koulutus alkaa yhteisillä opetussisällöillä. Jakson aikana tarkennetaan opiskelijan henkilökohtainen oppimissuunnitelma (HOPS). Opiskelija valitsee ohjauksen avulla itselleen sopivan työtehtävän ja työssäoppimispaikan, jossa hän suorittaa tehtävän ja kerryttää omaa osaamistaan. Lisäksi hän valitsee tarjolla olevasta koulutustarjottimesta sellaiset sisällöt, että hän koulutuksen aikana voi suorittaa vähintään yhden näytön ja hankkia itselleen jonkun osatutkinnon.

                     Yhteisiä sisältöjä sosiaali- ja terveysalan perus- ja ammattitutkinnoille

·       Ammatillinen kasvu ja eettinen toiminta

Yleiset ja ammatteja yhdistävät sisällöt

·       Tietotekniikka ja tiedonhankintataidot
·       Suomi toisena kielenä, toiminnallinen suomen kieli
·       Työelämätaidot; tiimityö, vuorovaikutus viestintä
·       Hygieniapassi


 Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon (lähihoitaja) tutkinnon osat ovat: 

1.     Kasvun tukemisen ja ohjauksen opintokokonaisuuteen liittyvät sisällöt:
·       Kasvun ja kehityksen tuntemus ja havainnointi
·       Lähihoitaja kasvun tukijana
·       Kasvun tukeminen ja ohjaaminen eri toimintaympäristöissä

    
2.     Hoito ja huolenpidon sisällöt:
·       Turvallinen toiminta hoito ja huolenpitotyössä
·       Ensiapu
·       Terveyden edistäminen/ Ihmisen elimistön rakenne ja toiminta
·       Kansansairaudet ja niiden perushoito/ potilaan turvallinen lääkehoito


Entä mitä Sote-koulutuksen jälkeen?

Sote-koulutuksen jälkeen opiskelijaa tuetaan ja ohjataan jatkamaan työssä sekä suorittamaan aloittamaansa ammatillista koulutusta loppuun oppisopimuksella. Opiskelijoita pyritään poluttamaan mahdollisimman hyvin Helsingin Diakoniaopiston sisällä. Tavoitteena on, että jokaiselle sote-koulutuksessa opiskelevalle löydetään oman näköinen opiskeluun tai työllistymiseen liittyvä jatkopolku. Tyypillisinä sote-koulutuksen jatkopolkuina ovat olleet mm. seuraavat vaihtoehdot:

1.Lähihoitajan perustutkinto, josta suoritetaan kolme jäljellä olevaa tutkinnon osaa

 2.Hoiva-avustajan koulutus, jolloin opiskelija suorittaa vain yhden tutkinnon osan lisää (asioimispalvelu)

3.Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminan ohjauksen ammattitutkinto (n. vuosi)

4. Muu jatkopolku: esim. työllistyminen, työllistymistä tukevat projektit sekä muut opiskeluvaihtoehdot



Timanttisena ajatuksena sote-koulutuksen kohdalla voidaan pitää sitä, että jokaisella aikuisella maahanmuuttajalla on valtavat määrät osaamista. Toisinaan tuo osaaminen on hyvinkin piilossa esimerkiksi huonon kielitaidon tai vähäisen koulutustaustan vuoksi. Osaamisen näkyväksi saamiseksi tarvitaan Sote-koulutuksen kaltaisia koulutuksia. Huolellinen ja johdonmukainen osaamisen tunnistaminen ja sitä kautta opintojen henkilökohtaistaminen on maahanmuuttajien uraohjauksen kannalta erittäin olennainen asia, joten tästä aiheesta lisää pian blogissa!


****LÄHTEET***
- Sote-koulutuksen opetussuunnitelma
- Opetushavainnoinnin muistiinpanot (24.10.2016)






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti