Täältä tullaan Sote! 
Pääsen tekemään  tammikuussa opiskelukaverini kanssa (Iso peukku samanaikaisopettajuudelle!) opetusharjoittelun HDO:lla maahanmuuttajien sote-koulutuksen parissa. Tässä kuvailua siitä, että mikä ihmeen sote-koulutus. 
Sote-koulutus eli
sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelma, on työvoimapolittiinen koulutus, joka on
tarkoitettu aikuisille B1.1 kielitason saavuttaneille maahanmuuttajille, joilla
on alhainen koulutustaso ja jotka ovat toiminnallaan osoittaneet kiinnostusta
sosiaali- ja terveysalalle.
Sote-koulutus alkaa alkukartoitusjaksolla (kts. blogi aiheesta), joka kestää
kolme viikkoa. Alkukartoitukseen valitaan 120
hakijaa/ vuosi. Alkukartoituksesta valitaan jatkamaan 60 opiskelijaa sote-koulutukseen,
jonka kesto voi olla yksilöllinen perustuen henkilökohtaiseen
opiskelusuunnitelmaan. Ei valituksi tulleille tehdään myös yksilölliset
koulutukseen tai työllistymiseen liittyvät jatkosuunnitelmat. Turhan yleisenä luulona on, että sote koulutus on sama asia kuin  sosiaali- ja terveysalan perustutkinto. Sote-koulutuksessa suoritetaan kyllä kaksi lähihoitajatutkintoon kuuluvaa tutkinnon osaa, lähihoitajatutkinnossa 
Opetuksen
lähtökohtana ovat opiskelijan kielitaito sekä hänen palvelujärjestelmään
liittyvät kokemukset ja muu osaaminen. Oppimisprosessi rakentuu
työelämälähtöisesti. Siinä vuorottelevat työtehtäviin perustuva
työssäoppiminen, teoriaopinnot, seminaarit, joissa yhdistetään työtehtävät
opittuun teoriaan hyödyntäen opiskelijan toiminnallista suomen kieltä.
Koulutuksen pedagoginen filosofia perustuu pragmatismiin. Pragmatismin mukaan ihminen oppii toiminnassa. Toiminnassa opiskelija havaitsee ja kohtaa tilanteita, joiden selvittämiseksi hän joutuu ratkaisemaan ongelmia, harkitsemaan ja miettimään sekä hankkimaan tietoa. Toiminnan jälkeen opiskelija pohtii toimintansa tulosta ja arvioi tehtyjä ratkaisuja. Näin opiskelijalle syntyy oma käyttöteoria ja osaaminen. Työllistymisen edistämiseksi on rakennettu oppimisprosessi, joka perustuu työelämän kanssa luotuihin työtehtäviin. Työtehtävät yhdistetään koulutustarjottimella oleviin opintokokonaisuuksiin niin, että opiskelijan tieto karttuu ja osaaminen voidaan koulutuksen aikana tunnustaa (tutkinnon osan suoritus).
Sote-koulutuksen tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on antaa maahanmuuttajalle
riittävät taidot suoriutua erilaisista sosiaali- ja terveysalaan liittyvistä
työtehtävistä ja hankkia koulutuksen aikana osa-tutkinnon/tutkintoja.
Opiskelijalle rakennetaan koulutuksen aikana polku työelämään, josta käsin hän
voi työllistyä tai jatkaa koulutustaan oppisopimuksella tai hänelle tarjotaan
mahdollisuus jatkaa koulutustaan omaehtoisena koulutuksena.
Tavoitteena
on, että opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ja oppii ilmaisemaan sen muille.
Opiskelija orientoituu sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmään, sen eri
ammattiryhmiin, ammattitaitovaatimuksiin, toimenkuviin ja koulutusrakenteeseen.
Hän oppii kommunikointitilanteissa tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja
kulttuurisia erityispiirteitä sekä oppii kytkemään niitä sosiaali- ja
terveysalan ammattitaitovaatimuksiin ja oppii toimimaan työtiimin aktiivisena
jäsenenä.
Opiskelija
oppii koulutuksen kautta aktiivisesti kehittämään omaa osaamistaan. Tavoitteena
on, että hän henkilökohtaisen ohjauksen avulla kykenee valitsemaan
koulutustarjottimella olevista opintokokonaisuuksista hänen osaamiselleen,
taidoilleen ja elämäntilanteeseen optimaalisimman vaihtoehdon. Hän oppii myös liittämään
opintokokonaisuuksien sisältöä tarjolla oleviin työtehtäviin ja näkemään niiden
tuomia mahdollisuuksia ja polkuja työhön ja ammattiin. Suunnitelmasta, joka
tukee hänen kasvuaan ja kehittymistään luodaan hänen kanssaan henkilökohtainen oppimissuunnitelma
(HOPS). 
Koulutuksen
sisältö
Sote-Koulutus alkaa
yhteisillä opetussisällöillä. Jakson aikana tarkennetaan opiskelijan
henkilökohtainen oppimissuunnitelma (HOPS). Opiskelija valitsee ohjauksen avulla
itselleen sopivan työtehtävän ja työssäoppimispaikan, jossa hän suorittaa
tehtävän ja kerryttää omaa osaamistaan. Lisäksi hän valitsee tarjolla olevasta
koulutustarjottimesta sellaiset sisällöt, että hän koulutuksen aikana voi
suorittaa vähintään yhden näytön ja hankkia itselleen jonkun osatutkinnon.
                     Yhteisiä sisältöjä sosiaali- ja terveysalan perus- ja
ammattitutkinnoille
·       Ammatillinen
kasvu ja eettinen toiminta
Yleiset ja ammatteja yhdistävät sisällöt
·       Tietotekniikka ja
tiedonhankintataidot
·       Suomi toisena
kielenä, toiminnallinen suomen kieli 
·       Työelämätaidot;
tiimityö, vuorovaikutus viestintä
·       Hygieniapassi
 Sosiaali- ja
terveysalan perustutkinnon (lähihoitaja) tutkinnon osat ovat: 
1.    
Kasvun tukemisen ja ohjauksen opintokokonaisuuteen
liittyvät sisällöt:
·      
Kasvun ja kehityksen tuntemus ja havainnointi
·      
Lähihoitaja kasvun tukijana
·      
Kasvun tukeminen ja ohjaaminen eri toimintaympäristöissä
2.    
Hoito ja huolenpidon sisällöt:
·       Turvallinen
toiminta hoito ja huolenpitotyössä
·       Ensiapu
·       Terveyden
edistäminen/ Ihmisen elimistön rakenne ja toiminta
·       Kansansairaudet
ja niiden perushoito/ potilaan turvallinen lääkehoito
Entä mitä
Sote-koulutuksen jälkeen?
Sote-koulutuksen jälkeen opiskelijaa tuetaan ja
ohjataan jatkamaan työssä sekä suorittamaan aloittamaansa ammatillista
koulutusta loppuun oppisopimuksella. Opiskelijoita pyritään poluttamaan mahdollisimman
hyvin Helsingin Diakoniaopiston sisällä. Tavoitteena on, että jokaiselle
sote-koulutuksessa opiskelevalle löydetään oman näköinen opiskeluun tai
työllistymiseen liittyvä jatkopolku. Tyypillisinä sote-koulutuksen
jatkopolkuina ovat olleet mm. seuraavat vaihtoehdot:
1.Lähihoitajan
perustutkinto, josta suoritetaan kolme jäljellä olevaa tutkinnon osaa
 2.Hoiva-avustajan koulutus, jolloin
opiskelija suorittaa vain yhden tutkinnon osan lisää (asioimispalvelu)
3.Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminan ohjauksen ammattitutkinto
(n. vuosi)
4. Muu
jatkopolku: esim. työllistyminen, työllistymistä tukevat projektit sekä muut
opiskeluvaihtoehdot
Timanttisena
ajatuksena sote-koulutuksen kohdalla voidaan pitää sitä, että jokaisella aikuisella maahanmuuttajalla on
valtavat määrät osaamista. Toisinaan tuo osaaminen on hyvinkin piilossa
esimerkiksi huonon kielitaidon tai vähäisen koulutustaustan vuoksi. Osaamisen näkyväksi
saamiseksi tarvitaan Sote-koulutuksen kaltaisia koulutuksia. Huolellinen ja
johdonmukainen osaamisen tunnistaminen ja sitä kautta opintojen
henkilökohtaistaminen on maahanmuuttajien uraohjauksen kannalta erittäin
olennainen asia, joten tästä aiheesta lisää pian blogissa!
****LÄHTEET***
- Sote-koulutuksen opetussuunnitelma
- Opetushavainnoinnin muistiinpanot (24.10.2016)
****LÄHTEET***
- Sote-koulutuksen opetussuunnitelma
- Opetushavainnoinnin muistiinpanot (24.10.2016)


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti