Paikka: Helsingin Diakoniaopisto
Valma-koulutus 
Aikuiset maahanmuuttajat
Aikuiset maahanmuuttajat
Opettaja: Pirre Ahtiainen-Butt 
6.10.2016 
Olin havainnoimassa Helsingin Diakoniaopiston Valma-ryhmässä Kohti työelämää-kurssin tunteja. Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus on suunnattu nuorille ja aikuisille, joilla on tarve vahvistaa esim. arjenhallinnan, opiskelutaitojen, työelämätaitojen tai suomen kielen osaamista. Valma-koulutuksessa on mahdollista opiskella 6-12 kk ja opinnot tähtäävät siihen, että opiskelijoilla olisi riittävät taidot hakeutua koulutuksen jälkeen opiskelemaan ammatillista perustutkintoa.
Olin havainnoimassa Helsingin Diakoniaopiston Valma-ryhmässä Kohti työelämää-kurssin tunteja. Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus on suunnattu nuorille ja aikuisille, joilla on tarve vahvistaa esim. arjenhallinnan, opiskelutaitojen, työelämätaitojen tai suomen kielen osaamista. Valma-koulutuksessa on mahdollista opiskella 6-12 kk ja opinnot tähtäävät siihen, että opiskelijoilla olisi riittävät taidot hakeutua koulutuksen jälkeen opiskelemaan ammatillista perustutkintoa.
Valma-OPS:
TUNNIN SISÄLTÖ JA
RAKENNE
Havainnoin aikuisopiskelijoista koostuvan maahanmuuttajaryhmän
Kohti työelämää-kurssin tunteja. Kurssilla opiskelee yhteensä 19 valma-opiskelijaa,
joista oli havainnointipäivänä paikalla 14. Tuntien (2 x 45 min) pääaiheina olivat työelämän sanaston kertaus, työsopimuksen laatiminen sekä
virittäytyminen seuraavan viikon asiantuntijavierailuun.
1     -Tunnin aloitus työaiheisen laulun kautta – työelämään
liittyvien sanojen avaaminen
2     - Työelämänsanaston opiskelua ja aikaisemmin
kurssilla opitun sanaston kertausta 
3     - 2-3 hengen ryhmiin jakautuminen ja seuraavan
tunnin ryhmätyötä varten
------ Tauko --------
4    - Ryhmätyö 2-3 –hengen ryhmissä:
Unelmieni työsopimus. Työsopimuksen keskeisimmät kohdat ja sopimukseen liittyvien
käsitteiden avaaminen selkokielellä.
5     - Kysymysten laatiminen seuraavan viikon lähihoitajaopettajan
vierailukäyntiä varten 2-3 hengen ryhmissä. Lähihoitaja-opettajan vierailukäyntiin
virittäytyminen katsomalla esittelyvideo lähihoitajan työstä. 
6     - Tuntien lopetus ja seuraavan viikon
lukujärjestyksen läpikäyminen yhdessä opiskelijoiden kanssa.
OPETUSMENETELMÄT 
Opetuksessa oli aluksi havaittavavissa opettajajohtoisen behavioristisen menetelmän käyttöä, mutta tuntien aikana kirkkaimpana nousi esiin konstruktiiviseen teoriaan pohjautuva sosiodynamisen ohjaus. Opetuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota opiskelijan sosiaalisen ympäristön vaikutuksiin sekä jatkuvaan muutokseen. Ohjauksessa korostuivat opiskelijoiden voimavarojen sekä aiempien kokemusten huomioiminen. Opettaja huomioi millaisia käistyksiä opiskelijat ovat sisäistäneet omasta kulttuuristaan esim. työelämässä. Punaisena lankana sosiodynaamiselle ohjaukselle on se, että  omakohtaisten kokemusten rinnalle voidaan tuottaa uudenlaista sosiaalista ymmärrystä esimerkiksi opiskelijan omasta ammatti-identiteetistä ja suomalaisesta työkulttuurista.
Tuntien aloituksessa korostuui siis selkeästi
opettajajohtoisuus, etenkin kun kyseessä oli työelämään liittyvän uuden sanaston
avaaminen. Tuolloin opettaja avasi sanojen merkityksiä selkokielellä ja
varmisti erilaisilla kysymyksillä, että opiskelijat ovat ymmärtäneet sanojen
sisällön. Konstruktiivisuuteen perustuva sosiodynaaminen ohjaus nosti päätään siinä vaiheessa, kun ryhmä kertasi
jo aikaisemmin opittua työelämän sanastoa. Opettaja varmisti aluksi opiskelijoiden tämän hetkistä osaamista sekä kokemuksia työelämästä. Osa opiskelijoista osasi hienosti ryhmätyöskentelyn
aikana yhdistää käytännön esimerkkejä työsopimuksen laatimisesta omien käytännön kokemusten kautta. Opettaja innosti ja aktivoi opiskelijoita työelämään sidoksissa
olevien esimerkkien ja kysymysten avulla sekä käyttämällä musiikki- ja
videomateriaalia opetuksen tukena. Opetuksessa korostui työelämälähtöisyys ja
mielestäni sosiaalisella vuorovaikutuksella oli keskeinen rooli niin oppimisen
kuin arvioinnin kannalta.  Opettaja toi esiin tunnin päätteeksi sen, kuinka tärkeää hänen työssään on osata luovia omien tuntisuunnitelmien ja opiskelijoiden sen hetkisten tarpeiden välillä. 
VUOROVAIKUTUS 
Opetushavainnoinnissa kiinnitin erityisesti huomiota opettajan ja opiskelijoiden vuorovaikutustaitoihin. Opiskelijoiden
puutteellisen kielitaidon vuoksi dialogisuus ei ollut tietenkään itsestään
selvää. Opetuksessa oli kuitenkin nähtävissä, kuinka opettaja pyrki löytämään
dialogille tyypillistä tasavertaista hyvää vuoropuhelua ja yhdessä ajattelua. Opetuksessa
käytettiin hyvää selkokieltä, jonka käyttämisessä opettaja osasi huomioida
taitavasti opiskelijoiden yksilölliset tarpeet.  Kommunikointi tapahtui hyvin luontevasti ja
opettajan tapaa opettaa voi kuvailla päivän monologi-aloituksen jälkeen hyvin
keskustelevaksi ja osallistavaksi. Luokassa oli lämmin ja hyväksyvä ilmapiiri,
jolloin myös opiskelijat käyttivät suomen kieltä kukin omien kykyjen mukaan.  Opiskelijat, joiden kielitaito oli selkeästi muita ryhmäläisiä parempi, auttoivat ja ohjasivat heikommin suomen kielellä pärjääviä opiskelijoita. Oli hieno havaita, että vähäisempi kielitaito ei kuitenkaan passivoinut opiskelijoita, vaan miltei kaikki luokassa osallistuvat pari- tai ryhmätyöskentelyyn kukin omalla työpanoksellaan.  Mielestäni opiskelijat myös keskittyvät opetukseen melko hyvin kuuntelemalla ja osallistumalla aktiivisesti keskusteluun sekä tehtävien tekemiseen.
OPISKELUTAITOJEN JA
ARJENHALLINAN OHJAUS VERKOSTOTYÖN AVULLA
Kyseistä Valma-ryhmää voi kuvailla hyvin heterogeeniseksi
ryhmäksi, mikä tuo omat haasteensa opetukseen. Erilaisiin tarpeisiin pyritään vastaamaan mm. opintojen henkilökohtaistamisella ja eriyttämällä opetusta. Ryhmä koostuu monesta eri kansallisuudesta, suomen
kielitaso vaihtelee, opiskelijat ovat niin pakolaistaustaisia- kuin työn
perässä Suomeen muuttaneita, myös opiskelijoiden ikä vaihtelee 20-50 vuotiaiden
välillä. Havainnointituntien kautta jäin miettimään eniten sitä, kuinka
valtavasti osa opiskelijoista tarvitsee tukea opiskelutaitoihin ja
arjenhallinnan taitoihin. Kahden havainnointitunnin aikana tämä näkyi monella
tavalla: Useamman opiskelijan myöhästelynä, erilaisten opiskelijoiden
arjenhallintaan liittyvien asioiden kuten paperi- ja viranomaisasioiden
selvittelynä taukojen aikana. Opettaja käytti paljon energiaa näiden asioiden ohjaamiseen
ja lähetti opiskelijoita opiston ohjaus- ja neuvontapiste Jelppiin, jossa
opiskelijaa joko autettiin välittömästi tai ohjattiin oikealle
”palveluluukulle”. Jelppi on paikka, jossa opiskelu- ja työvalmentajat voivat
vastata opiskelijoiden erilaisiin tuen tarpeisiin matalalla kynnyksellä.
Jelppi on myös hyvä esimerkki siitä, kuinka ammatillisen
opettajan, erityisesti ryhmänohjaajan työssä korostuvat verkostotyö ja moniammatillinen työote. Opettajan
työ tuntuu varmasti välillä siltä, että opettajalla tulisi olla hybertaidot
monelta alalta. Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että opiskelijoiden käytössä on sosiaali-, terveys- ja ohjausalan
ammattilaisia kuten terveydenhoitaja, kuraattori, opinto-ohjaaja, erityisopettaja,
psykologi, opiskelu- ja työvalmentajat, joiden kaikkien ammattiaito on
äärimmäisen arvokasta ennen kaikkea opiskelijan kannalta, mutta myös opettajan
työn kannalta. 
Mikäli työskentelet ammatillisessa oppilaitoksessa: Millaisia
opiskelijalle suunnattuja ohjaus- ja tukipalveluita olet käyttänyt omassa
työssäsi? Näännytämmekö itsemme opetustyön ”ulkopuolella oleviin ohjaustehtäviin” vai
kuinka keskeisesti opiskelijan hyvinvointia tukeva ohjaus mielestäsi kuuluu
ryhmäohjaajana toimivan opettajan työhön?
                                                        - Sana on vapaa -


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti