keskiviikko 28. syyskuuta 2016

RILLIT HUURUSSA RYHMÄTYÖ 1: QR- KAUPUNKISUUNNISTUS 27.8.2016

AmO-opiskelijat muuttuivat yhdeksi iltapäiväksi av-alan opiskelijoiksi vertaisryhmämme toteuttamassa QR-kaupunkisuunnistuksessa. Tehtävän tavoitteena oli tutustua QR-menetelmän käyttöön kaupunkisuunnistuksen kautta. Ryhmämme missiona oli tukea ryhmäytymistä sekä tutustua QR-suunnistuksen avulla av-viestinnän erilaisiin toimintaympäristöihin. Kuningastavoitteena tälle tehtävälle oli kehittää luokka-huonetyöskentelyn rinnalle toiminnallisia oppimisympäristöjä ja –oppimisprosesseja.


QR- suunnistus on toiminnallinen menetelmä, jossa korostuu yhteistoiminnallinen oppiminen. Kaupunkisusuunnistus on käyttökelpoinen opetusmenetelmä hyödynnettäväksi opiskelun orientointivaiheseen sekä herättämään opiskelumotivaatiota.  Hyödynsimme kaupunkisuunnistuksen toteutuksessa Patsas puhuu sinulle-konseptia, jossa on käytetty QR-koodeja. Kaupunkisuunnistuksen tavoitteena oli löytää vihjeiden avulla tunnettuja patsaita Helsingin keskustan alueelta. Patsaiden luota löytyi QR-koodit, joiden kautta opiskelijat pääsivät katsomaan videot kyseisistä patsaista. Lisäksi opiskelijoiden tuli suunnitellla ja videokuvata "ihmispatsas". QR-koodeja voi hyödyntää opetuksessa muillakin tavoin, sillä niin opettajat kuin oppilaatkin voivat luoda itse QR-koodien takaa avautuvia tekstitiedostoja, musiikkia, videoita ja erilaisia tehtäviä. Opiskelijan näkökulmasta menetelmää voi pitää monipuolisena ja mitä parasta, se kannustaa opiskelijoita liikkumaan passiivisen luokkahuonetyöskentelyn sijaan. Olen käyttänyt aikaisemmin kuva-kaupunkisuunnistusmenetelmää lasten ja maahanmuuttajaopiskelijoiden kanssa aikana, jolloin älypuhelimia ei vielä ollut jokaisen kädessä, joten oli hienoa ottaa taas yksi QR-digiloikka eteenpäin! 


Tehtävän kautta tulin pohtineeksi toiminnallisten sekä oman alan tietämystä tukevien oppimisympäristöjen käyttöä opetuksessa. Toiminnallisten opetusmenetelmien avulla pystytään varmasti entistä paremmin tukemaan opiskelijoiden ammatillista kehittymistä kuin myös tunnistamaan opiskelijoiden aikaisempaa osaamista. Yksi tärkeä pointti lienee myös se, että toiminnallisia menetelmiä käyttämällä myös ammatilliset opettajat pääsevät kehittämään monipuolisemmin omaa ammattiosaamistaan pysyen ajan hermolla omasta alastaan.


Puhuvat patsaat-konsepti:http://www.visithelsinki.fi/fi/nae-ja-koe/nahtavyydet/helsingin-puhuvat-patsaat

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti