Rehtori toivottaa kaikki opiskelijat tervetulleiksi ja yhteisen
aloituksen jälkeen meidät jaetaan pienempiin ryhmiin. Illan aikana käymme läpi ryhmäohjaajan kanssa opintojen
sisältöjä ja aikatauluja. On mielenkiintoista huomata, kuinka erilaisilta
aloilta ryhmämme opiskelijat ovat. Jostain syystä olin ajatellut, että meidät jaettaisiin ns. ”alakohtaisiin” ryhmiin. Kenties punaisena lankana
on juuri se, että voimme saada koulutuksesta irti entistä enemmän jakamalla toisillemme
omaa osaamista ja kokemuksia yli ammattialarajojen.
Viikonlopun aikana ryhmä jaetaan vielä pienryhmiin,
jonka kanssa lähdemme työstämään ensimmäistä ryhmätyötä. Viisihenkinen ryhmämme
saa tehtäväksi suunnitella vuoden aikana kolme eri opetus-sessiota muulle
ryhmälle. Jokaisessa työssä tulee jollain tavalla näkyä yksi ammatillisen opettajan
osaamisen kriteereistä. Ryhmämme lähtee suunnittelemaan ryhmätyötä, jonka
tavoitteena on toteuttaa elokuussa muulle ryhmälle kaupunkisuunnistus. Työssä
pyritään löytämään perinteisen luokkaopetuksen rinnalle vaihtoehtoisia ja
toiminnallisia menetelmiä opettamiseen. Työn suunnittelussa ja toteutuksessa
tullaankin kehittämään oppimisympäristöjä ja –prosesseja, mikä on yksi
ammatillisen opettajan osaamisen kriteereistä. Ideoita lentelee laidasta
laitaan ja pääsemme hyvin alkuun. Sovimme ryhmän kanssa treffit kesäkuulle, jolloin
jatkamme työn tekemistä.  Tästä se alkaa!
P.S Vertaisryhmämme nimi ”Rillit huurussa” on saanut nimensä
siitä, että kaikilla ryhmäläisillä on komeat rillit ja töitä painetaan aina rillit
huurussa! 
Ammatillisen opettajan kehittymisohjelma 2016-2017:

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti