YKSILÖLLISET, JOUSTAVAT JA TYÖVALTAISET OPINTOPOLUT (27.8.2016) Luennoitsijat:
Sirkku Ohvo: erityisopetus, juridiikka, työvaltainen oppiminen ja joustavat opintopolut
Soile Siikavirta: coach, työvaltainen oppiminen ja joustavat opintopolut
Luennon sisältö:
Luennon tavoitteena oli esitellä Haaga-Helian
opettaja-opiskelijoille Kauppiaitten kauppaoppilaitos Mercurian työvaltaista koulutusta ja joustavia
opintopolkuja. Mercurian merkonomikoulutusta opiskelee yhteensä n. 120
opiskelijaa ja heidän opinnoistaan vastaa kolme ohjaavaa opettajaa sekä
pajaopettajat. Koulutus sopii monenlaisille oppijoille ja kaiken lähtökohtana on joustavat- sekä työvaltaiset opintopolut.
Hitaat tai nopeat opintopolut takaavat sen, että Mercuriassa opintojen
keskeyttäminen on vähäistä. Luennolla vieraillut Mercurian opiskelija Jade kertoo,
että joustavat opintopolut ja työvaltaisuus on lisännyt hänen
opiskelumotivaatiotaan ja opinnot ovat edenneet paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Opintojen etenemisen kannalta opiskelija on kokenut tärkeänä, että koulussa on ilmapiiri, jossa
jokaista opiskelijaa ja opettajaa arvostetaan. 
Opetuksessa korostuvat yksilöllisesti suunnitellut
oppimistehtävät, joita tehdään omaan tahtiin itsenäisesti tai pienissä
ryhmissä. Myös paja- ja projektityöskentely on tyypillinen tapa oppia asioita.
Suurin osa opiskelijoista opiskelee työvaltaisesti. Osaamista
arvioidaan mm. yhdessä keskustellen ja arvioimalla oppimistehtäviä. Opiskelun
tavoitteena on valmentaa näyttöön.   
                                                      
-      Integroitu ryhmä
-      Keskinäinen arvostaminen
-      Luottamus
-      Valinnaisuus, vapaus ja vastuu
-      Oppimisen eriyttäminen
-      Opettaja välittää, valmentaa ja kannustaa
-      Oppija osallistuu, etsii ja oivaltaa
-      Oppimista positiivisella kehällä
-      Eteneminen omassa tahdissa
-       Oppijakeskeisyys
Luennolla käytettyjä
opetusmenetelmiä:
1     Luento
Power-Point-luento auttoi
opiskelijoita hahmottamaan kokonaiskuvan Mercurian joustavista ja
työvaltaisista opintopoluista. Esityksen tukena käytettiin kuvia, kertomuksia
ja videota.
2     Aktivoiva
kysely
      Opetusta rikastutettiin ja
aktivoitiin aiheeseen liittyvillä kysymyksillä ja opettaja-opiskelijoiden
omakohtaisiin kokemuksiin peilaten.
3    Opetuskeskustelu
Luennon välissä käytiin opetuksellista
keskustelua joustavista opintopoluista ja työvaltaisesta koulutuksesta. Tässä
pyrittiin luomaan luennoitsijoiden ja opiskelijoiden välille
vuorovaikutustilanteita ja edistämään sitä kautta oppimista. 
4    Porinaryhmät
Opetuksessa hyödynnettiin myös
porinaryhmiä, joka sisälsi lyhyen keskusteluhetken pienissä ryhmissä aiheesta:
Mitä hyviä puolia ja mitä uhkakuvia näette työvaltaisessa koulutuksessa ja
joustavissa opintopoluissa?
5    Videon käyttö 
Luennolla käytettiin videota
havainnollistamaan Mercurian opiskelijoiden projektityöskentelyä Kauppakeskus
Mercuriassa.
Luennoitsijat onnistuivat kuvailemaan Mercurian joustavia
opintopolkuja ja työvaltaista koulutusta erittäin kattavasti. He saivat
opiskelijat kyselemään aktiivisesti aiheesta ja saivat myönteisiä sekä kriittisiä
kannanottoja. Luentoa olisi kenties voinut rikastuttaa enemmän jakamalla ryhmän
useammin pieniin porinaryhmiin, jolloin olisimme päässeet jakamaan enemmän omakohtaisia ajatuksia aiheesta. 
Mercurian kauppaoppilaitos on vastannut tämän päivän oppimisen tarpeisiin kehittämällä opiskelija- ja työelämälähtöisiä oppimisen polkuja, joissa näkyy ja tuntuu yksilöiden erityistarpeet huomioiva pedagogiikka. Uskon Mercurian olevan oppilaitoksena erittäin keskeisellä näköalapaikalla, sillä tämän suuntaiselle "poluttamiselle" ja työvaltaiselle oppimiselle tulee varmasti olemaan kysyntää tulevaisuudessa entistä enemmän.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti