maanantai 26. syyskuuta 2016

OPETUSHAVAINNOINTI I








YKSILÖLLISET, JOUSTAVAT JA TYÖVALTAISET OPINTOPOLUT (27.8.2016) Luennoitsijat: 
Sirkku Ohvo: erityisopetus, juridiikka, työvaltainen oppiminen ja joustavat opintopolut
Soile Siikavirta: coach, työvaltainen oppiminen ja joustavat opintopolut

Luennon sisältö:
Luennon tavoitteena oli esitellä Haaga-Helian opettaja-opiskelijoille Kauppiaitten kauppaoppilaitos Mercurian työvaltaista koulutusta ja joustavia opintopolkuja. Mercurian merkonomikoulutusta opiskelee yhteensä n. 120 opiskelijaa ja heidän opinnoistaan vastaa kolme ohjaavaa opettajaa sekä pajaopettajat. Koulutus sopii monenlaisille oppijoille ja kaiken lähtökohtana on joustavat- sekä työvaltaiset opintopolut. Hitaat tai nopeat opintopolut takaavat sen, että Mercuriassa opintojen keskeyttäminen on vähäistä. Luennolla vieraillut Mercurian opiskelija Jade kertoo, että joustavat opintopolut ja työvaltaisuus on lisännyt hänen opiskelumotivaatiotaan ja opinnot ovat edenneet paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Opintojen etenemisen kannalta opiskelija on kokenut tärkeänä, että koulussa on ilmapiiri, jossa jokaista opiskelijaa ja opettajaa arvostetaan.

Opetuksessa korostuvat yksilöllisesti suunnitellut oppimistehtävät, joita tehdään omaan tahtiin itsenäisesti tai pienissä ryhmissä. Myös paja- ja projektityöskentely on tyypillinen tapa oppia asioita. Suurin osa opiskelijoista opiskelee työvaltaisesti. Osaamista arvioidaan mm. yhdessä keskustellen ja arvioimalla oppimistehtäviä. Opiskelun tavoitteena on valmentaa näyttöön.   

                                                      

Jt-menetelmän peruspilarit:
-      Integroitu ryhmä
-      Keskinäinen arvostaminen
-      Luottamus
-      Valinnaisuus, vapaus ja vastuu
-      Oppimisen eriyttäminen
-      Opettaja välittää, valmentaa ja kannustaa
-      Oppija osallistuu, etsii ja oivaltaa
-      Oppimista positiivisella kehällä
-      Eteneminen omassa tahdissa
-       Oppijakeskeisyys


Luennolla käytettyjä opetusmenetelmiä:

1     Luento
Power-Point-luento auttoi opiskelijoita hahmottamaan kokonaiskuvan Mercurian joustavista ja työvaltaisista opintopoluista. Esityksen tukena käytettiin kuvia, kertomuksia ja videota.

2     Aktivoiva kysely
      Opetusta rikastutettiin ja aktivoitiin aiheeseen liittyvillä kysymyksillä ja opettaja-opiskelijoiden omakohtaisiin kokemuksiin peilaten.

3    Opetuskeskustelu
Luennon välissä käytiin opetuksellista keskustelua joustavista opintopoluista ja työvaltaisesta koulutuksesta. Tässä pyrittiin luomaan luennoitsijoiden ja opiskelijoiden välille vuorovaikutustilanteita ja edistämään sitä kautta oppimista.

4    Porinaryhmät
Opetuksessa hyödynnettiin myös porinaryhmiä, joka sisälsi lyhyen keskusteluhetken pienissä ryhmissä aiheesta: Mitä hyviä puolia ja mitä uhkakuvia näette työvaltaisessa koulutuksessa ja joustavissa opintopoluissa?

5    Videon käyttö
Luennolla käytettiin videota havainnollistamaan Mercurian opiskelijoiden projektityöskentelyä Kauppakeskus Mercuriassa.

Luennoitsijat onnistuivat kuvailemaan Mercurian joustavia opintopolkuja ja työvaltaista koulutusta erittäin kattavasti. He saivat opiskelijat kyselemään aktiivisesti aiheesta ja saivat myönteisiä sekä kriittisiä kannanottoja. Luentoa olisi kenties voinut rikastuttaa enemmän jakamalla ryhmän useammin pieniin porinaryhmiin, jolloin olisimme päässeet jakamaan enemmän omakohtaisia ajatuksia aiheesta.

Mercurian kauppaoppilaitos on vastannut tämän päivän oppimisen tarpeisiin kehittämällä opiskelija- ja työelämälähtöisiä oppimisen polkuja, joissa näkyy ja tuntuu yksilöiden erityistarpeet huomioiva pedagogiikka. Uskon Mercurian olevan oppilaitoksena erittäin keskeisellä näköalapaikalla, sillä tämän suuntaiselle "poluttamiselle" ja työvaltaiselle oppimiselle tulee varmasti olemaan kysyntää tulevaisuudessa entistä enemmän.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti