perjantai 9. syyskuuta 2016

OPETTAJAN OSAAMINEN & ASIANTUNTIJUUS

Ryhmäohjaajamme Ilkka piti 26.8 luennon aiheesta opettajan osaaminen ja asiantuntijuus. Luennolla käsiteltiin näitä aiheita:

OPETTAJAN TYÖN SISÄLLÖT JA OPETUSYMPÄRISTÖT
      1. opetuksen suunnittelu, 2. opetus, 3. ohjaus ja 4. arviointi
       Oppilaitosympäristöt: yksittäinen opiskelija, opiskelijaryhmät, kollegat, opettajatiimi, yksikkö, organisaatio.
       Ulkopuoliset ympäristöt: työelämäkumppanit, työharjoittelupaikat, ulkopuoliset asiantuntijat, koulutusalakohtaiset, oppilaitos, yritys- ja muut verkostot
       Verkko- ja sosiaalisen median ympäristöt

OPETTAJAN OSAAMINEN JA ASIANTUNTIJUUS:
       Osaamista syntyy kaikessa toiminnassa, työssä, koulutuksissa ja vapaa-aikana.
       Osaaminen kehittyy koko työuran ajan ja erilaisten käännekohtien kautta.
       Asiantuntijuudelle on ominaista yhä haasteellisempiin tehtäviin tarttuminen ja osaamisen kehittyminen.
       Asiantuntijan työ on yhä useammin kiinnittynyt tiimeihin ja verkostoihin sekä erilaisiin kehittämisprojekteihin.
       Opettajan työn keskiössä oleviin ohjauksen ja arvioinnin taitoihin vaikuttavat henkilökohtaiset käsitykset asiantuntijuudesta ja osaamisesta.

ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISEN NELJÄ ELEMENTTIÄ:
1.Teoreettinen tai käsitteellinen tieto
2. Käytännöllinen, toiminnallinen tai kokemuksellinen tieto
3. Toiminnan säätelyä koskeva tieto tai itsesäätelytieto
4. Sosiokulttuurinen tieto

Jäin pohtimaan ryhmässä noussutta aihetta työpaikkojen "hiljaisesta tiedosta" eli sitä, kuinka paljon työpaikoilla on ns. hiljaista tietoa, joka pitää sisällään valtavat määrät kokemuksellista tietoa sekä tietoa erilaisista arjen käytännöistä.  Miksi niin monessa asiassa keksitään pyörä uudelleen ja uudelleen? Eikö oppilaitokset ja opettajat voisi jakaa jo olemassa olevaa tietoa ja käytäntöjä aikaisempaa avoimemmin oman koulun henkilökunnan, opiskelijoiden ja muiden koulujen kanssa?  Vaikuttaako työn hektisyys siihen, ettei hyviä käytäntöjä yksinkertaisesti ehditä avata kaiken kiireen keskellä? 

Oppilaitosten olisi hyvä entistä enemmän kehittää erilaisia toimintamalleja, kuinka hiljaista tietoa saataisiin paremmin näkyväksi ja kaikkien saataville työpaikoilla. Tähän haasteeseen on tartuttu onneksi myös ammatillisissa oppilaitoksissa esimerkiksi vertaisryhmämentoroinnin avulla. Vertaisryhmämentoroinnin kantavana ajatuksena on, että kaikki opetus- ja kasvatustyössä toimivat voivat oppia toisiltaan. Mentoroinnin yhtenä päätavoitteena nähdään mm.  hyvien käytäntöjen ja hiljaisen tiedon jakaminen.

Lisätietoa vertaisryhmämentoroinnista:www.osaavaverme.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti