Ryhmäohjaajamme
Ilkka piti 26.8 luennon aiheesta opettajan osaaminen ja asiantuntijuus. Luennolla
käsiteltiin näitä aiheita:
OPETTAJAN
TYÖN SISÄLLÖT JA OPETUSYMPÄRISTÖT
•      1. opetuksen suunnittelu, 2. opetus, 3. ohjaus ja 4.
arviointi
•      
Oppilaitosympäristöt:
yksittäinen opiskelija, opiskelijaryhmät, kollegat, opettajatiimi, yksikkö,
organisaatio. 
•      
Ulkopuoliset
ympäristöt: työelämäkumppanit, työharjoittelupaikat, ulkopuoliset
asiantuntijat, koulutusalakohtaiset, oppilaitos, yritys- ja muut verkostot
•      
Verkko-
ja sosiaalisen median ympäristöt
OPETTAJAN OSAAMINEN
JA ASIANTUNTIJUUS:
•      
Osaamista
syntyy kaikessa toiminnassa, työssä, koulutuksissa ja vapaa-aikana. 
•      
Osaaminen
kehittyy koko työuran ajan ja erilaisten käännekohtien kautta.
•      
Asiantuntijuudelle
on ominaista yhä haasteellisempiin tehtäviin tarttuminen ja osaamisen
kehittyminen.
•      
Asiantuntijan
työ on yhä useammin kiinnittynyt tiimeihin ja verkostoihin sekä erilaisiin
kehittämisprojekteihin.
•      
Opettajan
työn keskiössä oleviin ohjauksen ja arvioinnin taitoihin vaikuttavat
henkilökohtaiset käsitykset asiantuntijuudesta ja osaamisesta. 
ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISEN NELJÄ ELEMENTTIÄ:
1.Teoreettinen tai
käsitteellinen tieto
2. Käytännöllinen,
toiminnallinen tai kokemuksellinen tieto 
3. Toiminnan säätelyä
koskeva tieto tai itsesäätelytieto
4. Sosiokulttuurinen
tieto
Jäin pohtimaan ryhmässä noussutta aihetta työpaikkojen "hiljaisesta tiedosta" eli sitä, kuinka paljon työpaikoilla on ns.
hiljaista tietoa, joka pitää sisällään valtavat määrät kokemuksellista tietoa
sekä tietoa erilaisista arjen käytännöistä.  Miksi niin monessa asiassa keksitään pyörä uudelleen ja uudelleen? Eikö oppilaitokset ja opettajat voisi jakaa jo olemassa olevaa tietoa ja käytäntöjä aikaisempaa avoimemmin oman koulun henkilökunnan, opiskelijoiden ja muiden koulujen kanssa?  Vaikuttaako työn hektisyys siihen, ettei hyviä käytäntöjä yksinkertaisesti ehditä avata kaiken kiireen keskellä? 
Oppilaitosten olisi hyvä entistä
enemmän kehittää erilaisia toimintamalleja, kuinka hiljaista tietoa saataisiin
paremmin näkyväksi ja kaikkien saataville työpaikoilla. Tähän haasteeseen on
tartuttu onneksi myös ammatillisissa oppilaitoksissa esimerkiksi vertaisryhmämentoroinnin
avulla. Vertaisryhmämentoroinnin kantavana ajatuksena on, että kaikki opetus- ja
kasvatustyössä toimivat voivat oppia toisiltaan. Mentoroinnin yhtenä päätavoitteena nähdään mm.  hyvien käytäntöjen ja hiljaisen tiedon
jakaminen.
Lisätietoa
vertaisryhmämentoroinnista:www.osaavaverme.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti