
21.11.2016
klo 12.30-15.45
Laurea ammattikorkeakoulu, Tikkurila
Lehtori: Maarit Koskinen
SOSIONOMI-KOULUTUS
Olin seuraamassa Laurean ammattikorkeakoulussa sosionomi-opiskelijoille
suunnattuja opetustunteja. Havainnointipäivän tunnit
kuuluivat Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen (10 op) kokonaisuuteen. Päivän
pääteemana oli avata uuden Valtakunnallisen Vasun (varhaiskasvatussuunnitelman
perusteiden) sisältöjä. 
**Opetushallitus on määrännyt 18.10.2016 uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista. Varhaiskasvatuksen järjestäjien tulee ottaa perusteiden mukaiset uudet paikalliset suunnitelmat käyttöön 1.8.2017 alkaen. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteet on varhaiskasvatuslain perusteella Opetushallituksen antama
valtakunnallinen määräys, jonka mukaan paikalliset ja lasten
varhaiskasvatus- suunnitelmat laaditaan ja varhaiskasvatus toteutetaan.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laatimista ohjaa erityisesti
varhaiskasvatuslaki, jossa säädetään lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen sekä
varhaiskasvatuksen tavoitteista. Esiopetus, jota säätelee perus-
opetuslaki,osa varhaiskasvatusta. Esiopetusta ohjaa Opetushallituksen
määräyksenä annettu Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Vasun perusteet 2016: http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf
TUNTISISÄLLÖT
Klo 12.30-14.15
Kurssisisällön ja
päivän teeman avaaminen: Opettaja aloitti tunnit kertaamalla opiskelijoiden
kanssa Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen 10 op kurssisisällön. Samalla käytiin
läpi iltapäivän pääteema.
Edellisen tunnin
tehtävän purku: Osa opiskelijoista oli osallistunut Varhaiskasvatuksen
amk-päivään 16.11.2016 ja tunnit käynnistyivät ks. päivän koonnilla, jossa
opiskelijat jakoivat työpajoissa opittuja asioita ja kokemuksia muille opiskelijoille.  Aiheina olivat mm. S2-opetuksessa käytettävät
kielitietoiset toiminnalliset menetelmät kuten musiikin käyttö S2-opetuksessa
sekä tutustuminen sanasäkki-menetelmään.  
Vasu 2016:
Tuntien pääteemana oli avata uudessa vasussa esiin tulevan osallisuuden roolia
varhaiskasvatuksessa. Opettaja avasi uutta vasua ensin teoriatasolla, jonka
jälkeen pureuduttiin miettimään kuinka lasten ja perheiden osallisuus on näkyvissä
päivähoidon arjessa. Tunnilla avattiin myös lapsen henkilökohtaisen vasun
käyttöä päivähoidossa. Opiskelijat saivat tutustua Vantaan Kaupungin vasu-pohjaan
pienryhmissä. Pienryhmien tehtävänä oli arvioida nykyistä lapsen
henkilökohtaista vasurunkoa ja miettiä niin vanhemman kuin työntekijän roolista
käsin, että mitkä lomakkeen aiheista olisi helppoja ja mitkä haastavia
käsitellä. 
Klo 14.15 -14.30
Tauko
Klo 14.30-15.45  
Lapsen osallisuus
päiväkodissa:
Opiskelijat jaettiin pienryhmiin, jossa heidän tehtävänä oli
keskustella Vasun kautta esiin tulevasta lapsen osallisuuden tukemisesta
päiväkodissa. Opiskelijoiden tuli miettiä, kuinka lapsi voi itse vaikuttaa
omiin asioihinsa/toimintaan päivähoidossa. 2 min porinatuokion jälkeen
ajatukset koottiin suullisesti yhdessä ja opettaja kirjasi vastaukset fläpille.
Tehtävän jälkeen opettaja kävi läpi osallisuuden tasot (Harry Shier).
Pro Gradu-tutkielmia lasten osallisuudesta päiväkodissa:
-      Lapsen osallisuuden mahdollistaminen päiväkodin toimintakulttuurissa.
Pro-gradu tutkielma: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/23778/lapsenos.pdf?sequence=1
       Osallistava
vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana. Pro
Gradu-tutkielma: https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25307/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-201009302820.pdf?sequence=1
Lasten stressi
päiväkodissa:
Tunnin viimeisenä aiheena oli lapsen stressi päiväkodissa. Opiskelijat
kävivät suullisesti läpi erilaisia lapsille suunnattuja rentoutusmenetelmiä ja
opettaja johdatteli opiskelijat lasten stressi päiväkodissa-aiheeseen videomateriaalin kautta. 
Lapsen stressi päivähoidossa on aiheena hyvin tärkeä ja
laaja, joten tästä aiheesta saisi hyvin toteutettua laajemman kokonaisuuden. Toivottavasti aihetta lähdetään jatkotyöstämään seuraavilla tunneilla, sillä muuten se saattaa
jäädä liian irralliseksi. Aihetta olisi voinut kenties lähteä avaamaan siten, että millaiset asiat ovat vaikuttamassa lasten stressiin
päiväkodissa ja mitä stressiä ehkäiseviä keinoja päiväkodin arjessa on käytössä
lapsen stressin ehkäisyyn. Videomateriaali. Lasten stressi päiväkodissa:
Opetusmenetelmistä
Opettaja yhdisti opetuksessaan behavioristista sekä
konstruktiivista opetusta. Vasua avattiin luentomaisesti ja opettajajohtoisesti
Power-point esityksen kautta ja luentoon yhdistettiin sujuvasti niin opettajan
kuin opiskelijoiden omakohtaisia käytännön työkokemuksia varhaiskasvatuksen
parista. Osaamista rakennettiin näin ollen hyödyntäen hankittua osaamista. Opettaja
antoi opiskelijoille riittävästi aikaa jakaa omakohtaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen
parissa työskentelystä. Lisäksi opettaja käytti opetuksessa videomateriaalia
opetuksen tukena.
Opiskelijoiden osallistuminen
ja työrauha
Itse jäin miettimään, että kuinka luokan ns. hiljaisia
opiskelijoita saisi rohkaistua enemmän osallistumaan, sillä tuntien aikana jo kävi
selväksi, että luokassa oli selkeästi havaittavissa kahtia jako osallistumisen
suhteen. Tämä näkyi siten, että keskustelua kannattelivat aina samat
opiskelijat, joilla oli sanottavaa asiaan kuin asiaan. Sitten oli ne
opiskelijat, jotka eivät rohkaistuneet osallistumaan yhtä avoimesti tai
lainkaan keskusteluun. Opettaja kertoikin tuntien päätteeksi huomioivansa hiljaisempia
opiskelijoita osallistumaan opetukseen erilaisin pedagogisin keinoin kuten kiinnittämällä
huomiota pienryhmätehtävissä ripottelemalla ”kaveruksia” eri pienryhmiin ja
vaikuttamalla ryhmäjakoon niin, että ryhmistä tulisi mahdollisimman ”kirjavia”.
Tästä ns. kahtiajaosta huolimatta oli upea nähdä, kuinka
hienosti opiskelijat kuuntelivat opetusta, ohjeita ja reflektoivat oppimistaan.
Työrauha ei olisi voinut olla parempi, opiskelijat olivat erittäin
itseohjautuneita ja heistä näkyi hyvin nopeasti innostuneisuus opetettavaan
aihealueeseen. 
Mitä jäi käteen tästä opetushavainnoinnista?
Oli mielenkiintoista päästä näkemään millaista opetus on
ammattikorkeakoulun puolella tänä päivänä. Itse valmistuin sosionomiksi vuonna
2003 ja täytyy myöntää, että ajatus opettamisesta ammattikorkeakoulun puolella
on mietityttänyt sen suhteen, että olisiko minulla riittävästi osaamista
opettamaan siellä. Opetushavainnointipäivän teemat olivat itselleni työni
kautta todella tuttuja ja koin, että minulla olisi niistä paljon ajankohtaista
tietoa ja käytännön osaamista. Tämän havainnointikerran kautta nousi ajatus,
että kenties opettaminen esimerkiksi sosionomi-koulutuksessa voisi olla
mahdollista tulevaisuudessa. Yleisesti ottaen amk:n puolella kaivataan nykyistä
enemmän ns. käytännön osaajia, joilla on ajankohtaista sekä työelämälähtöistä tieto-taitoa.
Mahtavia ahaa-elämyksiä ja henkilökohtaista uraohjausta siis täynnä tämän
havainnointikerta!
![]()  | 
| Suljettujen ovien taakse pääsee avaamalla lukon  ja kurkistamalla uteliaasti ovesta sisään.  | 


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti