Tiedämme, että osaaminen on oppimisen tulos. Tänä päivänä lienee myös
selvää, että osaaminen syntyy konstruktiivisesti. Ainakin teoriassa tiedetään,
että tieto ei niinkään siirry, vaan oppija rakentaa sen itse. Ihminen valikoi
ja tulkitsee informaatiota, jäsentää sitä aiemman tietonsa pohjalta ja siihen nivoutuvana
ja rakentaa kokemustensa välityksellä kuvaa siitä maailmasta (Rauste-von Wright
1994,15-16).
OPH:n
uusi termi opinnollistamiselle on "erilaisissa oppimisympäristöissä kertyneen
osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen". Tämä termi on myös keskeinen termi
maahanmuuttajien uraohjauksen kannalta. Tulen perehtymään artikkelissani
erityisesti maahanmuuttajien uraohjauksen alkuvaiheeseen liittyvään osaamisen
tunnistamiseen ja tunnustamiseen toisella asteella. 
Maahanmuuttajien
näkymätön osaaminen
Maahanmuuttajilla on valtavat määrät ns. näkymätöntä
osaamista, jota ei edelleenkään osata tunnistaa riittävän hyvin. Maahanmuuttajien
osaamisen tunnistamiseen liittyvä ongelma tuli esille mm. vuoden 2015 aikana,
kun Suomeen saapui ennätysmäärä turvapaikanhakijoita. Erityisen paljon
osaamista jää tunnistamatta niiden maahanmuuttajien osalta, joilla ei ole puutteellisen
koulutuksen tai puuttuvien todistusten ja dokumenttien avulla mahdollisuutta
näyttää osaamistaan. Keskeistä onkin se, kuinka erityisesti arjessa opitut
tiedot ja taidot maahanmuuttajien kohdalla voidaan tunnistaa ja tunnustaa. Osaamisen
tunnistaminen on tärkeää oppilaitosten opiskelijavalinnoista vastaaville,
opettajille ja työnantajille, mutta ennen kaikkea maahanmuuttajille itselleen.
Tilannehan saattaa olla se, että lähtömaassaan henkilö on saattanut tehdä
vuosikausia käytännön töitä vaikkapa sairaalassa ilman, että hänellä on
koulutusta vastaavaa tutkintoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö
henkilöllä olisi osaamista kyseiseltä alalta, jolloin työn kautta hankittu osaaminen
tulisi saada näkyväksi. 
Osaamisen
tunnistamisen ja –tunnustamisen kautta pyritään tunnistamaan opiskelijan non-
ja informaalista osaamista. Alkuvaiheen osaamisen tunnistamisen ja
tunnustamisen kautta voidaan vaikuttaa monin tavoin maahanmuuttajien syrjäytymisen
ehkäisemiseen: Sen avulla pystytään poluttamaan niin nuoria kuin aikuisia
maahanmuuttajia heidän osaamistasoaan vastaaviin koulutuksiin sekä oppimista ja
työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin.Osaamisen tunnistamisessa käytettävien menetelmien avulla pyritään muodostamaan monipuolinen kuva opiskelijan osaamisesta ja ajattelusta. Kartoituksen kautta pystytään myös näkemään maahanmuuttajan ilmaisukyky suomen kielellä, itsearviointikyky, ongelmanratkaisukyky, stressinsietokyky, itsenäisyyden astetta ja yhteistyötaitoja. (Wilhelmsson N. 2010, 43).
Osaamisen tunnustamisesta säädetään ammatillisesta peruskoulutuksesta annetun lain (630/1998, muutettu 787/2014 ja 246/2015) 30 §:ssä. Pykälän mukaan opiskelijalla on oikeus saada tutkinnon tai koulutuksen perusteiden ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita vastaava aikaisemmin hankittu osaaminen tunnistetuksi ja tunnustetuksi. Opetushallitus voi määrätä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteista sekä arvosanojen muuntamisesta.
1.Osaamisen tunnistaminen
Opiskelijan osaaminen tunnistetaan vertaamalla osaamista Opetushallituksen määräämien perustutkinnon perusteiden tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksiin tai osaamistavoitteisiin. Aiemmin arvioitu osaaminen voidaan tunnustaa arvosanoineen suoraan osaksi perustutkintoa ja sellainen tunnistettu osaaminen, jota ei ole arvioitu, tulee arvioida perustutkinnon perusteiden mukaisesti.
2.Osaamisen tunnustaminen
Osaamisen tunnustamisella opiskelija voi saada suoritetuksi tutkinnon osia kokonaan tai osittain sen mukaan, miten paljon tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten tai osaamistavoitteiden mukaista osaamista opiskelijalla on.
Opiskelija on voinut hankkia osaamista monin eri tavoin kotimaassa tai ulkomailla, jolloin osaamisen tunnistamista ja tunnustamista koskevat periaatteet ovat samat. Eurooppalaisen opintosuoritusten siirtojärjestelmän periaatteiden mukaisesti toisessa maassa hankittua ja arvioitua osaamista voidaan tunnustaa arvosanoineen suoraan osaksi perustutkintoa silloin, kun se vastaa oppimistuloksiltaan tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita. Osaamisen laajuus arvioidaan sen perusteella, kuinka suuri osa hankitusta osaamisesta vastaa suoritettavan perustutkinnon tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita.
Lähde: http://www.oph.fi/download/176959_Maarays_10_011_2016_OSTU.pdf
Opiskelijan ja opettajan roolit osaamisen
tunnistamisprosessissa
Osaaminen
tunnistaminen on kahden kauppa, joka tarkoittaa, että opettaja tunnistaa
opiskelijan osaamista, mutta ennen kaikkea maahanmuuttajan pitäisi oppia
tunnistamaan ja kuvailemaan omaa osaamistaan. Maahanmuuttajien alkuvaiheen
osaamisen tunnistamiseen sisältyy vaiheita, joissa opiskelija pohtii
esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: 
•  
Mitä
olen tehnyt ja oppinut elämän varrella? 
•  
Miten
opin kuvaamaan ja markkinoimaan osaamistani? 
•  
Mitä
osaamista minulla tulee olla hakemallani alalla? 
•  
Miten
ala soveltuu minun persoonallisuudelleni ja miten voisin hyödyntää 
Opettajan  tehtävänä on
puolestaan hahmotella maahanmuuttajan osaamista ja ohjata urapolun
rakentamisessa. Opettaja kykenee tuolloin käyttämään erilaisia osaamisen
tunnistamisen menetelmiä, jotka tukevat opiskelijan urapolun kehittymistä.  Opettaja auttaa maahanmuuttajaa itseään
hahmottamaan mitä hän osaa. Osaamista voi hahmottaa ja luokitella monella eri
tavalla kuten tietona, taitona ja kompetenssina. Tavoitteena voidaan nähdä,
että pyritään luomaan hahmo maahanmuuttajan osaamiselle ja luokittelemaan sitä. (Wilhelmsson N. 2010, 24,28).
Osaamisen tunnistaminen on prosessi, joka ei toteudu hetkessä vaan vaatii aikaa ja riittävän hyviä osaamisen tunnistamisen menetelmiä, jotka vaihtelevat eri koulutuksissa. Esimerkiksi Helsingin Diakoniaopiston työvoimapoliittisessa Sote-koulutuksessa osaamisen tunnistaisen mentelminä käytetään simulointia, dialogia, narratiivisia tarinoita, scaffoldingia, tietoiskuja, portfolioita ja markkinointikeskusteluja. (Wilhelmsson N. 2010, 32).
Lue lisää Sote-koulutuksen alkukartoitusjaksosta: http://minnanopeblogi.blogspot.fi/2016/10/sote-koulutuksen-alkukartoitusjakso.html
Osaamisen tunnistaminen näyttötutkinnossa
Maahanmuuttajan hakeutuessa suorittamaan
näyttötutkintoa, koulutuksen järjestäjän tehtävänä on selvittää
hänen aikaisemmin hankkimansa osaaminen. Osaaminen tunnistetaan
käyttämällä monipuolisesti erilaisia alalle soveltuvia menetelmiä,
esimerkiksi haastatteluja, testejä ja työnäytteitä. Osaamisen
tunnistamisessa selvitetään, millaista osaamista henkilö on hankkinut
työkokemuksella ja koulutuksella, tutkinnon alaan liittyvässä harrastustoiminnassa
tai esimerkiksi luottamustehtävissä. Osaamisen tunnistamisessa voidaan myös
käyttää www.osaan.fi-osoitteesta löytyvää ohjelmaa. Näyttötutkintoon
hakeutumisvaiheessa arvioidaan myös henkilön tarvitsema ohjauksen ja
tukitoimien tarve sekä mahdolliset kieli- ja kulttuuritaustaan liittyvät
erityistarpeet.Osaamisen tunnistamisen perusteella arvioidaan, miltä osin:
·       hakeutuja ohjataan hänen jo saavuttamansa osaamisen
perusteella suoraan hänelle soveltuvan tutkinnon, tutkinnon osan tai osien
suorittamiseen tai 
·       hakeutujan esittämien asiakirjojen pohjalta osoitettu
ja luotettavasti dokumentoitu osaaminen esitetään tunnustettavaksi
tutkintotoimikunnalle tai 
·       hakeutuja ohjataan tarvittavan ammattitaidon
hankkimiseen. Ammattitaitoa voidaan hankkia työssä oppimalla, tutkintoon
valmistavassa koulutuksessa ja muilla tavoin, esimerkiksi verkossa. 
Lähde: http://www.oph.fi/download/165456_arvioinnin_opas.pdf
Onneksi koulutuksen
järjestäjät sekä työnantajat ovat ottaneet askeleita siihen suuntaan, jossa on
pyrkimyksenä, että ihmiset voisivat edetä urapolullaan saavutetun osaamisen
perusteella eikä pelkästään perustuen erilaisiin koulutuksiin. Tästäkin
huolimatta rohkenen epäillä, että käytetäänkö kouluissa ja työpaikoilla
riittävästi aikaa ja resursseja maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseen? Vai
syyllistymmekö liian usein kiireeseen, vähäisiin resursseihin sekä
opiskelijoiden tuen tarpeisiin vedoten virtaviivaistamaan maahanmuuttajat kaikki
samalle ”opiskeluviivalle”? 
Tulevaisuudessa
tulemme tarvitsemaan mm. sosiaali- ja terveysalalla lisää ammattitaitoisia
työntekijöitä. Lisääntyvään työvoimatarpeeseen pyritään vastaamaan myös
osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kehittämisen avulla, jonka kautta
pyritään nopeuttamaan maahanmuuttajien työllistymistä ja vähentämään ns. ”turhia”
koulutuspolkuja. Mutta ennen kuin osaamista todella osataan tunnistaa, tarvitsevat
ammatilliset opettajat ja työelämänedustajat nykyistä enemmän lisäkoulutusta tunnistaakseen
maahanmuuttajien tuen tarpeiden sijaan heidän olemassa olevaa osaamista.
Lähteet:
Seppälä,T. & Wilhelmsson,
N. (toim.)2010,  Maahanmuuttajan osaamisen
tunnistaminen. Maahanmuuttajataustaisen opintoihin hakeutuvan osaamisen
tunnistaminen toisen asteen koulutuksessa. Helsingin yliopisto, Koulutus- ja
kehittämiskeskus Palmenia.
Rauste-von
Wright, M. & von Wright, J. 1994. Oppiminen ja koulutus. Helsinki: WSOY.
Wilhelmsson N.
2010. Maahanmuuttajien
osaamisen tunnistaminen Helsingin Diakoniaopiston ammatillisissa
työvoimapoliittisissa koulutuksissa. Teoksessa Seppälä,T. & Wilhelmsson, N. (toim.)2010,  Maahanmuuttajan osaamisen tunnistaminen. Helsingin yliopisto,
Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.Wilhelmsson N. 2010. Osaamisen määrittely. Teoksessa Seppälä,T. & Wilhelmsson, N. (toim.)2010, Maahanmuuttajan osaamisen tunnistaminen. Helsingin yliopisto, Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti