keskiviikko 15. helmikuuta 2017

OPETUSHARJOITTELURAPORTTI, DAY 2

Teema 2: Lähihoitajaksi opiskeleminen ja työskentely päiväkodissa
Ajankohta: 18.1.2017 (Ke) klo 9.00-11.45

Tuntisuunnitelma:


Ja entä kuinka suunnitelmat toteutuivat.... 

ITSEARVIOINTIA TUNNEISTA:


Keskiviikon opetusharjoittelutunnit sisälsivät asiantuntijavierailun, jolloin saimme luokkaan kaksi varhaiskasvatuksen asiantuntijaa, joista Liisa oli työskennellyt yli 40 vuotta varhaiskasvatuksen parissa ja Sirkku oli juuri valmistunut SDO:lta lähihoitajaksi ja työllistynyt päiväkotiin. Opiskelijat saivat edellisillä tunneilla ennakkotehtävänä miettiä pienryhmissä kysymyksiä lähihoitajaksi opiskelemisesta sekä työskentelystä päiväkodissa. Kysymyksiä tuli valtava määrä, joista ehdimme käydä läpi  noin puolet.

Oma roolini Kysy mitä olet aina halunnut tietää- paneelissa oli vetää keskustelua Liisan kirjatessa keskustelusta tulleita asioita padletin kautta. Keskustelua vetäessä oli erityisen tärkeää huomioida aikataulu sekä se, että keskustelun aiheet eivät lähtisi haarautumaan liikaa aihesisällöstä. Myös lisäkysymysten esittäminen opiskelijoille oli oppimien kannalta tärkeää.

Opiskelijat saivat vuorotellen kysyä edellisenä päivänä laadittuja kysymyksiä vierailijoilta. Ensimäisen tunnin teemana oli keskustella opiskelusta lähihoitajaksi ja viimeisillä tunneilla painoitettiin keskustelua käytännön työskentelystä päiväkodissa. Keskusteluun pohjautuvat tunnit toimivat tämän ryhmän kanssa erityisen hyvin, sillä ryhmä oli alusta alkaen hyvin aktiivinen ja tiedon haluinen. He kuuntelivat tarkasti ja esittivät lisäkysymyksiä. Tästäkin huolimatta opiskelioiden rooli oli tänä päivänä enemmän kuunteleva kuin keskusteleva.

Päivän sisällössä korostui opiskelu- ja työelämälähtöisyys. Opiskelijat saivat paljon hyödyllistä tietoa tämän päivän varhaiskasvatuksesta arjen tasolla, niin varhaiskasvatuksen mahdollisuuksista kuin haasteistakin. Opiskelijat kokivat tärkeänä myös sen, että he pääsivät keskustelemaan siitä, millaista on opiskella lähihoitajaksi sekä tulevaisuuden työllistymisen mahdollisuuksista. Erityisen hyvänä asiana pidän sitä, että tämän päivän kaltaisen asiantuntijavierailun kautta opiskelijat voivat hyödyntää asiantuntijoilta saatua tietoa työssä oppimisessa ja työllistyessään. Päivän aikana opitut asiat on siirrettävissä siis opiskelijoiden todelliseen elämään.

Kehitettävänä asiana näkisin sen, että keskustelupainoitteisia tunteja voisi jatkossa suunnitella niin, että paneelin välissä olisi taukojen lisäksi yhteistoiminnallisia välitehtäviä/-ohjelmaa, jolloin jaksaisi kuunnella ja ottaa uutta tietoa paremmin vastaan.

Opiskelijoiden palaute tunneista oli positiivista. Osa opiskelijoista koki haasteeksi sen, että asiantuntijoiden suomen kieltä oli paikoin vaikea ymmärtää. Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka suuri merkitys selkokielen käytöllä on maahanmuuttajaopiskelijoita opettaessa.


Tässä asiantuntijavierailun satoa, joka kirjattiin reaaliajassa padletin kautta:


Tehty Padletilla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti